Ik ben dr! - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Karlijn Reintjes - WaarBenJij.nu Ik ben dr! - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Karlijn Reintjes - WaarBenJij.nu

Ik ben dr!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

11 Juli 2007 | Hong Kong, Kowloon

27 – 33 graden...

Hallo allemaal, hier mijn verslag van de eerste week aan de andere kant van de wereld! De grote reis begon afgelopen dinsdag (3 juli) op Schiphol. Na uitgebreid afscheid genomen te hebben (snik), ben ik het vliegtuig ingestapt. Ik mocht business class vliegen, hoera! Heerlijk grote stoel, eigen tv schermpje en een wijntje erbij. Het was uiteindelijk 11 uur vliegen, maar best goed uit te houden dus!
Om half negen (woensdag) kwam ik dan aan op Hong Kong airport. Het is hier zo’n 29-30 graden en erg vochtig, dus meteen flink aan het zweten... Jolanda (mijn manager/collega) zou me eigenlijk ophalen, maar zij zat vast in London. Dus werd ik opgehaald door een chauffeur van het kantoor en naar de bushalte gebracht. Hier stond Jeffery (een hong kongees) te wachten. Met hem ben ik verder met de bus naar de grens gereisd.

Ze hebben hier een hele strenge grenscontrole. Je komt aan met de bus bij de grens van Hong Kong, waar je de bus uit moet om je te melden bij een grenshuis. Daar moet je een formuliertje dat ‘Hong Kong departure’ heet, invullen en samen met je paspoort laten zien. Daarna ga je dezelfde bus weer in en rijd je naar de Chinese grens, waar je weer een grenshuis in moet. Hier moet je eerst een gezondheidsverklaring invullen, met allemaal vragen over of je met dieren in contact ben geweest en of je verkouden bent of hoofdpijn hebt enzo. Ze zijn hier uitermate voorzichtig ivm SARS. Als je ziek bent ofzo, kan het zijn dat ze je een mondkapje meegeven! Maar goed daarna moet je naar een loket waar je weer een kaartje moet invullen en waar je paspoort uitermate goed wordt nagekeken en dan mag je China in. De Grensovergang die ik steeds gebruikt is de meest oostelijkste en heet Sha Tau Kok en het stadje waar je dan uitkomt is Shatoujiao, wat weer ligt in de Shenzhen region.

Eenmaal in China aangekomen, werd ik opgewacht door Mandy en zijn we naar het appartement gegaan. Mandy is een Chinees en komt uit het noorden van China. Zij werkt als merchandiser voor Livera, dus ik ken haar al via de mail. Dit appartement is lekker ruim en heeft twee slaapkamers. Hier zal ik 1 keer slapen en dan gaan we donderdag naar een ander appartement. Na me even opgefrist te hebben, zijn we door gegaan naar het kantoor, wat net om de hoek ligt. Hier meteen aan iedereen voorgesteld. Op kantoor werken zowel Hong Kongezen als Chinesen en Jolanda, Hans en ik zijn de enige buitenlanders. In dit gedeelte van Shenzhen zijn zowiezo bijna geen buitenlanders, dus iedereen kijkt je een beetje raar aan als je over straat loopt. Iedereen is wel erg aardig op kantoor. Na me even geinstalleerd te hebben, ga ik met Jeffery en Mandy typisch Chinees lunchen. In China bestel je samen een aantal gerechten, waar iedereen dan van kan eten, net als tapas. Erg lekker, alleen de garnalen balletjes die eruit zagen als kippenhersentjes met gelei erom heen heb ik laten staan ;). Tijdens de lunch ging het me toch wel een beetje duizelen, was nog erg moe van de vlucht, omdat ik niet geslapen heb. Daarom ben ik na de lunch terug gegaan naar het appartement om even wat bij te slapen. Om half 7 haalt Mandy me op en gaan we samen met Jolanda (die inmiddels aangekomen is) eten. Dit keer gewoon een ceasar salad, zat nog vol van de lunch en niet zo’n zin in iets.

De volgende dag is mijn eerste werkdag! Eerst met Jolanda even de eerste maanden doorgenomen. Deze week ga ik me inlezen in alle processen, volgende week draai ik mee op de OPD. De OPD is ons ‘order processing department’ en hier worden alle orders die we doorkrijgen van Intersport, Livera etc. ingevoerd. De 2 weken daarna ga ik meewerken met de QC department, de kwaliteitscontroleafdeling, dus fabrieken bezoeken en productiemonsters controleren. In de weken daarna ga ik me volledig concentreren op Livera en bekijken welke projecten ik op ga pakken.
Op vrijdag heb ik ook gewerkt, en Hans Barkell Schmitz ontmoet (Baas van het Intersport Far East kantoor). Hij heeft meteen uitgelegd hoe hij bepaalde zaken aanpakt en dat hij een ‘bad temper’ heeft. Ik ben benieuwd! Om twee uur gaan Hans, Jolanda en ik met de auto naar Hong Kong waar we een afspraak met een leverancier hebben. Eindelijk echt naar Hong Kong!!!

En na een anderhalf uur zijn we er dan! Nog wel in Kwai Chung, op het vaste land, maar het ziet er hier echt heel apart uit. Alleen maar hoogbouw, net New York maar dan anders. Na de afspraak gaan we met de metro naar Hong Kong Island, naar Central. Ik verblijf de komende weekenden in een hotel wat Helena May heet. Een oud traditioneel Engels hotelletje, waar alleen maar dames zijn toegestaan. Daarna gaan Jolanda en ik naar Lan Kwai Fong, een beetje het stratums eind van Central. Allemaal barretjes en restaurantjes, waar heel veel expats komen. Na wat gegeten te hebben gaan we aan de cocktails. Dat is hier heel gewoon! Echt de lekkerste cocktails in bijbehorende glazen, heel cool! Maar goed, het is een lange dag geweest en om half 1 ga ik terug naar het hotel. Want de volgende morgen moeten we alweer vroeg op voor de boottocht!

De soort boottocht die we gaan doen, heet een Junk. Gewoon met een groep van ongeveer 40-50 mensen met een boot naar een van de strandjes in New Territories varen en relaxen, kletsen en drankjes drinken. Vandaag hebben we twee jarigen, dus het wordt een groot feest. Weer een aantal mensen ontmoet, ook een paar Nederlanders. Mensen ontmoeten gaat zo heel makkelijk. Na zo’n anderhalf uur varen (zonder zeeziek te worden! Het geheim: een heel stevig ontbijt..) komen we dan bij een klein populair strandje, waar nog zo’n 10 andere boten liggen, de meeste van Hong Kongezen. Hier kunnen we lekker het water in, wat echt nodig is, vandaag is het zo’n 33 graden en bijna geen wolkje aan de lucht. De zee voelt net alsof je een warm bad in springt, zo warm! Het water is zeker 25 graden, en dus maar een klein beetje verfrissend. Maar toch lekker om even te zwemmen! Hier blijven we ongeveer 2,5 uur en kunnen we zwemmen en een hapje eten. Naarmate de drank vloeit, wordt de sfeer gezelliger! Om 6 uur komen we weer aan in de haven en gaan we naar het appartement van Jolanda. Ze hebben hier elke dag om 8 uur een lichtshow op de gebouwen. Deze week is het ook met vuurwerk vanwege de 10th anniversary. Heel spectaculair!

En dan is het zondag. Ben de hele dag aan de wandel geweest en ben op de Victoria Peak geweest. Dit is eigenlijk geen bergtop, maar een uitzichtpunt over Hong Kong tussen twee Bergen in. Je kan er komen met een trammetje, wat de hele dag op en neer rijdt. Het uitzicht is geweldig! Ook vandaag is het weer heel helder en zoning, dus een optimal uitzicht. Hierna ga ik rondstruinen in Hong Kong park, waar zee en enorme vogelkooi hebben met tropische vogels. Vervolgens pak ik de taxi, wat hier ongeveer EURO 1,50 kost, naar het hoogste gebouw in Hong Kong, het IFC building. Hier zit ook een grote shopping mall met alle dure merken. Na een bezoekje aan het IFC wande ik over queens road naar de travelators. Dit is een weg van roltrappen, wat het makkelijker maakt om de berg op te komen. ‘s Ochtends gaan ze naar beneden en ‘s middags omhoog.
Queens Road is trouwens de straat die je volgens mij veel op foto’s ziet, vanwege alle lichtreclames, echt niet normaal!
Via Soho, ga ik verder naar Sheung Wan, een wijk waar de Man Mo temple in ligt en deze wijk staat ook bekend vanwege de talloze antiekwinkeltjes. Dit is ook een meer Chinese wijk dan andere. Maar helaas, als ik aankom bij de Man Mo temple blijkt dat ie net dicht is! Sheisse, nog maar een andere keer terug komen dan... Na wat gestruin door de straatjes met allemaal antiekzaakjes aan Hollywood Road, neem ik een taxi naar Lan Kwai Fong om iets te eten. Thais deze keer, erg lekker.
En dan loopt de dag ten einde, maandag weer naar China om te werken!
Tot zover mijn zeer gedetailleerde verslag van mijn eerste week in China/Hong Kong, ik hoop dat ik het zo vol houd!

  • 11 Juli 2007 - 07:22

    Laura Brockhoff:

    HI!!
    nou jeethu en dat allemaal in een paar dgn.. :) heel veel suc6 komende tijd en ik hou je site in de gaten voor meer nieuws!!!
    xxx Laura

  • 11 Juli 2007 - 09:51

    Car:

    Aaaaaaaaaaaah Karlijn wat ontzettend gaaf dat je in Hong Kong zit! Ik begrijp van de verhalen dat je daar naartoe bent verhuisd om te werken?! Stoer hoor! Ik ben net terug van mijn wereldreis en mis het nu alweer om me in andere culturen te begeven.... dus geniet er maar van! Keep us updated en veel plezier! x Caroline

  • 11 Juli 2007 - 11:10

    Oma&Opa:

    Jeez, wat heb jij in zo korte tijd al meegemaakt.Klinkt allemaal heel opwindend. Leuk dat wij het op een afstand ook mee kunnen maken,
    Oma/Opa

  • 11 Juli 2007 - 14:45

    Karen:

    wat ontzettend gaaf!
    Echt, je maakt echt een super ervaring mee meisje!
    Ik wens je nog heel veel sterkte en kijk uit naar je volgende verhalen!!!

    Heel veel liefs

  • 11 Juli 2007 - 15:54

    Oom Jos En Tante Sue:

    Bedankt voor je leuke en interessante verhaal. Die Reintjes familie is toch zeker een avontuurlijke bende!!! Hou de familie naam HOOG, we zijn beide erg trots van je. Ik hoop dat je mijn ouderwets Nederlands nog kan lezen.

  • 11 Juli 2007 - 17:38

    Ronel:

    Leuk zo lekker uitgebreid verslag! Al die chinese namen zijn nog wel een beetje raar hoor, vooral als er dan ineens Queens Road tussen staat .. Heb je al wel lekker kunnen shoppen? hebben ze trouwens niet heel veel van die winkeltjes met van die echt Chinese pakjes (zoals wij 2 vroeger met carnaval aanhadden)? maarja natuurlijk ook gewone kleding . wel handig dat ze daar zo klein zijn dan hebben ze natuurlijk veel in kleine maten haha! Maar veel plezier nog he! xxx Ronel

  • 12 Juli 2007 - 07:34

    Linda Inda Pinda:

    whaa vet! vooral stoer al die gebouwtjes en dan opeens moeten ze ophouden want dan beginnen de bergen hihi.(miss leuker dan t klinkt, of t klinkt leuker dan t is, maar goed)

    heffun! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 12 Juli 2007 - 09:01

    Petra En Fam:

    Hey karlijn,

    Heel leuk om over je belevingen uit het verre China te lezen. De rode draad van het verhaal is eigenlijk dat ze in China veel drinken hè :P. Als je naar de foto's kijkt dan zie je goed dat China volgebouwd en meer wolkenkrabbers dan gewone huizen kent. Echt een mega land zeg. Geniet van alles en we hopen snel weer iets van je te horen.

    XPetra en fam
    ps We passen goed op Jeroen :)

  • 12 Juli 2007 - 20:42

    Pap:

    Geweldig hoor: life in the fast lane!
    Heel leuk dagboek. XXX Pap

  • 15 Juli 2007 - 09:37

    Eveline:

    Zo te lezen geniet je er behoorlijk van. En de reacties lezende geniet iedereen mee. Wat mij opviel was dat ondanks de vochtigheid je zo'n mooi uitzicht had in Hong Kong.Bofkontje!
    Veel plezier
    xxxx

  • 15 Juli 2007 - 14:35

    Jolien:

    Hey Meisje!
    Wat een verhalen al! echt leuk om te lezen!
    de skyline is ook echt te mooi! k heb shopaholic trouwens uitgelezen, echt super grappig! k hoop dat je het nog steeds zo naar je zin hebt, en nog allemaal mooie dingen gaat mee maken daar!
    tot mails!
    liefs jolien

  • 16 Juli 2007 - 20:29

    Jeroentje:

    He lieverd, is inderdaat wel een beetje veel lezen maar wel heel mooi. mis je nu al wel, ben benieuwt naar het volgende verhaal. groetjes en een dikke kus jeroentje

  • 19 Juli 2007 - 17:47

    Carlijn:

    Nou das een mooi verslag! we kunnen je zo goed volgen.
    Geniet van alles wat je gaat ondernemen, maak veel foto's probeer een dagboek voor jezelf bij te houden en mail ons af en toe, is fijn. Succes op het werk!
    groetjes Carlijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Kowloon

Karlijn

Doordeweeks werken in Sha tou jiao/Shenzhen, China, en in het weekend relaxen in Hong Kong!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 8816

Voorgaande reizen:

03 Juli 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: